Ce-ti doresc eu tie, dulce Romanie!

Nu am fost vreodata la Colectiv, nici macar nu stiam ca exista inainte de tragedie.

Nu avem apropiati care sa fi murit in flacari sau dupa, la spital.

Nici acum nu protestez alaturi de alti romani, pentru ca traiesc in Anglia.

Dar am plans.

Am plans citind marturiile asistentelor si medicilor, cameramanilor si reporterilor ; a martorilor si a supravietuitorilor, a familiilor si apropiatilor. Durere, soc, tristete, revolta speranta. Mii de sentimente ma tintuiau prin vorbele de pe ecranul mut din palma mea. Imi pare atat de rau pentru oamenii care au murit si pentru familiiile si prietenii lor. Imi pare rau pentru cei care sunt raniti si sufera . Imi pare rau ca aceasta tragedie a avut loc.

In schimb nu mi-am inchipuit vreodata ca medicii vor veni la datorie fara sa fie chemati. Ca studentii de la Medicina vor veni benevol. Ca lanturi mari din industria alimentara precum Pizza Hut, McDonalds sau Starbucks vor oferi mancare si bautura pe gratis. Ca oamenii vor dona sange si piele chiar daca nu sunt obigati sa o faca. Nu mi-am imaginat vreodata ca romanii au atata bunatate in ei. Ma intreb de ce nu facem lucruri de genul asta zilnic, nu numai la tragedii.

Dupa valul de durere a venit cel de revolta, o revolta de asteptat pentru ca tragedia de la Colectiv a fost picatura are a umplut paharul. Peste 20,000 de oameni nu mai tolereaza coruptia ce roade tara cum un vierme roade un mar. Oamenii au scos insecticidul din pivnite si soproane, pastrat anume pentru ocazii special. Demisiile nu mi-au adus alinare, nici fericire. Fericirea mi-au adus-o romanii care inca protesteaza.

Totusi mi-e frica.

Ce urmeaza?

Un nou govern?

Aceeasi Marie cu alta palarie?

Ce va fi?

Nu am raspunsuri pentru aceste intrebari si chiar daca le-as avea, nu sunt in masura sa decid ce va fi cu tara, dar ii rog urmatoarele lucruri pe cei ce vor decide:

VA ROG, orice va veni, SA RAMANEM ROMANI!

Nu vreau o Romanie mai americanizata decat este. Nu vreau ca Romania sa fie copia fidela a Germaniei, Angliei, Italiei, Spaniei etc. image

Nu imi doresc o Romanie in care sa nu ma pot juca prinselea la scoala (in Anglia este periculos), in care profesorii traiesc cu frica inspectiilor si nu au voie sa imbratiseze elevii sau sa se implice in viata lor pe plan emotional (si asta e periculos). Nu imi doresc o Romanie in care antrenorii de sport nu au voie sa-si atinga elevii pentru ca este
considerat abuz (cel mai periculos dintre toate). Nu imi doresc o Romanie in care muntii salbatici si mareti devin parcuri amenajate si satele sunt umplute cu malluri. Nu imi doresc ca sportul national sa devina imbatatul. Nu imi doresc ca atunci cand am otita, sa fie nevoie sa ma duc la Urgente, altfel trebuie sa astept opt luni sa ma vada un medic. Nu imi doresc o Romanie de snobi. Nu imi doresc o Romanie ce si-a pierdut toata magia si unicitatea.

Imi doresc o Romanie care a reusit sa aleaga ce e mai bun din Anglia, Germania, Italia sau Spania si sa aplice schimbari acolo unde este necesar.

Da, imi doresc o Romanie in care profesorii nu trebuie sa dea meditatii ca sa supravietuiasca pentru ca au un salariu de nimic. In care copii merg la scoala cu drag, pentru ca este interesanta si cu folos, nu chiuie daca au febra, ca raman acasa. In care tara ajuta generatiile tinere sa evolueze , le ofera posibilitatea sa faca asta si le asigura un viitor. In care legile sunt facute cu cap si nu doar de dragul de a fi facute si in care esti amendat si pedepsit daca incalci legea.

Da, imi doresc o Romanie cu romani schimbati, nu numai cu un guvern nou. In care romanii nu mai cred ca pot face tot ce vor, fara sa existe consecinte. In care vecinii se ajuta unii pe altii, in care nu trebuie sa-ti tii geanta lipita de tine in autobuz, de frica hotilor. In care pietonii multumesc soferilor cand soferii opresc fara sa existe trecere de pietoni. In care doamna de la covrigarie nu-ti arunca restul in fata si te expediaza fara macar sa-ti zambeasca. In care romanii realizeaza ca tara nu este facuta doar din coruptie si rautate, ci si din lucruri bune. In care romanii se respecta unul pe celalalt. Romania nu poate fi schimbata doar cu legi.

Vreau ca atunci cand zic cuiva in Anglia ca sunt romanca, sa nu mai existe o pauza penibila pentru ca singurul renume pe care il avem in afara sunt “sutele de mii de orfelinate”. Vreau ca englezii sa nu ma mai intrebe daca am mancat vreodata ciocolata sau cum de stiu ce e acela un iPhone. Vreau sa nu mai aud remarci de genul “Intoarce-te la lagerele de unde ai venit” sau “Da, am fost in Romania cu jobul si am fost muscat de cainii vagabonzi” sau “Sunt atat de entuziasmata! Merg in Romania sa ajutam la construirea unei case de copii!”

Vreau sa aud de artistii romani care sa fie din nou apreciati si iubiti. Vreau ca autorii romani sa fie tradusi. Vreau ca mancarea romaneasca sa fie recunoscuta si promovata. Vreau ca pietele cu flori, cu legume si fructe proaspete, cu branza si delicatese sa vanda dupa sezon, nu sa gasesc capsuni in decembrie. Vreau sa mai existe politetea instinctiva, cand barbatii se ridica de pe scaun si ofera locul unei femei gravide (da, barbatii romani sunt mai tari la capitolul asta decat cei englezi). Vreau ca ospitalitatea romaneasca sa ramana la fel de minunata, nu sa devina o raritate. Vreau ca Romania si locuitorii ei sa se dezvolte atat defrumos incat alte tari sa vrea sa ne copieze pe noi.

VA ROG nu lasati ce e bun si autentic in Romania sa devina un “pe vremea mea” ce il vom povesti generatiilor viitoare.

Haideti sa ne promovam tara, are destule motive sa se mandreasca cu oamenii ei.

Haideti sa nu ne dam batuti, sa dovedim ca ne putem mobiliza si schimba tara in bine.

Haideti sa alegem calitatile si le pastram, sunt ceea ce ne fac romani.

Altfel totul a fost in zadar …

5 gânduri despre “Ce-ti doresc eu tie, dulce Romanie!

  1. A fost o mobilizare exemplara, iar asta inseamna ca suntem uniti ca popor.
    E adevarat si ca acest incident a avut loc si datorita coruptiei din sistem.
    Intrebarile care decurg de aici sunt:
    1. Oare o revolutie si schimbarea acestui sistem vor conduce automat la inlaturarea coruptiei, mitei, a afacerilor necurate din imobiliare, industria lemnului, traficul ilegal de alcool, tigari, mai nou si droguri ?
    2. Cum implica activ romanii din diaspora, altfel decat cu sfaturi si pareri, in pastrarea valorilor autentice romanesti, daca nu chiar in imbogatirea acestora cu valorile altor popoare ?
    Ca o opinie personala, aceasta „Revolutie” a fost inceputa de oameni politici impotriva altor oameni politici, sub masca „Guvern de tehnocrati”, schimband un guvern care a dovedit ca poate aduce o crestere economica. De la guvernul care va veni insa nu stim la ce sa ne asteptam.
    Si ca o alta tema de reflexie: ne alegem mereu modele si dam exemplul Germaniei (despre Anglia nu ma pronunt, nu detin suficiente date), dar recent a fost dezvaluit poate cel mai mare act de coruptie pe plan mondial, implicand cei mai mari producatori auto din Europa. Acolo nu am auzit sa se schimbe guvernul. Asta datorita faptului ca acele acte de coruptie au fost savarsite „pentru o cauza buna”.

    Apreciază

Lasă un răspuns

